Menu

Wilma & Emil


Wilma & Emil är två syskon som från början kommer från Trollhättan. De använder sig av sociala medier och har valt att fokusera på YouTube. Det är inte särskilt konstigt med tanke på att de är vloggers och det är videoklipp som är deras grej. När Wilma och Emil beskriver sig själva skriver de att de “drivs av positivitet, entreprenörskap och möjligheten att kunna inspirera människor!”

YouTube-kanalen har funnits ett par år, den startade 2016, och har över 200 000 prenumeranter. Antalet visningar börjar närma sig 44 miljoner, vilket är en helt fantastisk siffra. Syskonen har också var sitt instagramkonto, @emilholmqvist och @wilmaholmqvist. Där är det Wilma som har lyckats skaffa sig flest antal följare med sina 461 000. Emil har “bara” fått ihop 110 000 följare där.

Populära klipp

Det allra mest visade klippet är “Emil testar gymnastik”. Wilma tränar gymnastik och i det här klippet följer Emil med och provar olika saker, vilket inte alltid blir så graciöst. Även “Emil testar gymnastik #2” finns med bland de tio mest visade klippen, men har bara fått runt 450 000 visningar medan det första har fått över en miljon.

Ett annat klipp med många visningar är “Reagerar på otroligt satisfying videos”. Där får du se videon de tittar på i halva bilden och i den andra halvan finns Wilma och Emil med sina reaktioner. Annat populärt är “Twister challenge”, “7 second challenge” och ett klipp där Wilma överraskas mitt i natten och får en resa till Grekland.

E-handel

Som en följd av sin popularitet som vloggers har Emil och Wilma kunnat starta en e-handel på Hickap.com. Genom e-handeln och andra intäkter från vloggandet hade de 2016 en omsättning på över 2 miljoner kronor, något som förmodligen inte har minskat sedan dess. Genom sina YouTube-följare har de lättare att få kunder till sin nätbutik, vilket enligt dem själva är en stor fördel.

De pengar de till en början fick in via sin YouTube-kanal använde de för att skapa sitt eget varumärke, Hickap, och de startade en webbshop med samma namn. Deras ambition är att de där ska kunna erbjuda kläder och smink till sina kunder – varor som utstrålar självförtroende och attityd, helt enkelt. Sakerna är både från det egna märket och från andra märken.

Wilmas egen kanal

Wilma har även en egen kanal på YouTube som helt enkelt heter Wilma Holmqvist. Målet med den kanalen är att inspirera människor och sprida positivitet. Det är en kanal där hon lägger upp videor som handlar om vardagen som inflyttad stockholmsbo. Hon fixar med sitt hem, visar hur hon syr och syr om kläder, pratar relationer, smink och träning.

Det klipp som setts flest gånger är “7 second challenge med Skittles och Emil” där Wilma och Emil utmanar varandra. Klippet har setts drygt 1 200 000 gånger. Näst flest visningar har “Min perfekta morgonrutin” med drygt 700 000 visningar. Andra klipp som har över 600 000 visningar är till exempel “Beauty Swap med Misslisibell” och “Vad tycker killar om populära tjejtrender?”

WilmasBeauty

Wilma startade tidigt en YouTube-kanal med namnet WilmasBeauty. När hon var 18 och flyttade från Trollhättan till Stockholm hade den redan 250 000 följare. Hennes nuvarande kanal finns kvar på samma adress även om hon numera kallar kanalen för Wilma Holmqvist. WilmasBeuty var till en början en kanal Wilma och hennes bror hade tillsammans och som liknade den kanal de har nu.

Började med en sminkblogg

Wilma började faktiskt blogga i vanlig form, med text. Det var något hon sysslade med redan som 12-åring och hon skrev då mest om kläder och smink. YouTube var inte så stort då som det är nu och begreppet vlogger var okänt. Wilma insåg rätt snabbt att det passade henne bättre att spela in videoklipp och hon blev tillslut en av de första med vlogg.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *