Therese Lindgren är en av Sveriges i särklass största YouTubers, även så kallad vlogger eller vloggare. Order vloggare är en person som videobloggar vilket är en kombination av video och blogg. Detta innebär att videoklipp laddas upp inom olika videonätverk, varav YouTube är det absolut största. 31-åriga Therese Lindgren började vlogga på YouTube redan år 2013 och idag är hennes YouTubekanal en av det största i Sverige med över 900 000 följare. De flesta av hennes videos har omkring 300 000 – 600 000 visningar, men vissa har flera miljoner visningar. Hennes mest sedda video har 15 miljoner visningar.
Therese Lindgren kanal är mycket populär, framför allt bland kvinnor och tjejer. Från att i början profilerat sig som främst inom smink och skönhet har hon idag blivit en mycket viktig röst inom områden som djurens rätt och psykisk ohälsa. Hennes popularitet har gjort henne till en person med makt, och hon har vunnit en rad priser för sitt engagemang i vissa frågor såväl som hennes succé på YouTube. Hon har även blivit utsedd till årets Superkommunikatör inom kategorin “Media” av tidningen Resumé. Utöver detta har Therese vunnit “Årets YouTuber” tre gånger, släppt två böcker och är delägare i ett skönhetsföretag.
Therese kan även titulera sig som entreprenör, influenser och författare, men de flesta känner igen henne som vloggare. Hennes YouTubekanal är en av Sveriges största och lockar hundratals följare att följa hennes liv, funderingar och rekommendationer. Hennes framgångsrecept utgörs av att publicera kontinuerligt flera gånger i veckan och vara personlig. Therese har i hennes videobloggar pratat öppet om sin ångest och psykiska ohälsa samt andra viktiga frågor som hon brinner för. Djurrättsfrågor är ett av de viktigaste ämnena som Therese ofta lyfter i sin kanal. Kombinationen av vardagsliv, skönhet och välmående har skapat en trogen, stöttande och engagerande följarskara.
Thereses trogna följarskara följer med henne även till andra nätverk. Även på Instagram är hon en av de största svenska profilerna med 920 000 personer som följer henne dagligen. Precis som i YouTubekanalen får följarna en inblick i hennes vardag såväl som skönhettips, gulliga bilder på hundar samt hennes åsikter i viktiga frågor. Therese har släppt två böcker. Den ena kom ut 2016 och handlar psykisk ohälsa och heter “Ibland mår jag inte så bra”. Den andra boken handlar om djurrättsfrågor och kom ut året därpå och heter “Vem bryr sig?”. I båda böckerna är Therese mycket personlig och utrycker sina åsikter.
Therese kan även titulera sig som entreprenör och delägare då hon även driver ett skönhetsbolag. Therese lanserade Indy Beauty tillsammans med företaget CCS Healthcare. Det började först som ett samarbete där Therese lanserade en miniserie av veganska skönhetsprodukter. Därefter har samarbetet utvecklats och Therese är nu delägare i företaget. Skönhet och djurrättsfrågor är något som ligger Therese varmt om hjärtat, därför var det ett naturligt samarbete att utveckla helt veganska produkter. Indy Beauty profilerar sig själva som ett skönhetsmärke för vanliga människor med prisvärda, etiska och bra produkter. Utöver etiska produkter uppmanar varumärket att ta and om varandra och behandla andra människor väl.
Therese Lindgren har vunnit många prestigefyllda priser och är även den best betalda influenserna i Sverige. Hennes bolag omsatte 9,6 miljoner kronor år 2016, vilket är en imponerande summa. I och med boksläpp och flera stora samarbeten har omsättningen dock ökat rejält. År 2017 omsatte bolaget 19,5 miljoner kronor och gav Therese en utdelning på 13 miljoner kronor. Therese har vunnit många olika priser, bland annat flera Guldtuben-priser. Tre gånger har hon blivit utsedd till “Årets YouTuber”, men hon har även fått pris inom kategorier som “Årets Beauty”, “Årets Serie” och “Årets Samarbete”. Hon har även vunnit en Kristall och blivit utsett till en av Näringslivets 150 superkommunikatörer.